This page is hosted for free by zzz.com.ua, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 32.50 UAH.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Facebook
Вибори 2019

Не так сталось, як гадалось: Хто з кандидатів до ВР більше витратив на агітацію, а хто переміг

Більше 8 млн грн витратили на політичну кампанію кандидати по чотирьох виборчих округах Одеси.


Відповідно до закону України «Про вибори народних депутатів України», витрати на політичну агітацію здійснюються винятково за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних округах. Журналісти дослідили, наскільки чесними у своїх фінансових звітах щодо використання виборчих фондів були майбутні обранці. Виявилось, що дехто з них, витративши на політичний піар у соціальній мережі Facebook декілька тисяч американських доларів, забув про це вказати у звітах, а дехто забув про організовані концерти та зустрічі з виборцями. Цікаво й те, що, ті, хто заради перемоги витратив більше грошей, зрештою програли. У цьому матеріалі – факти про виборчі фонди кандидатів у чотирьох виборчих округах міста Одеси.

133 виборчий округ, Київський район Одеси

Цей округ був найпривабливішим кандидатам у нардепи – на початку їх висунулося рівно півсотні, однак пізніше пятеро – Валерій АндрикевичДмитро АнциферовВіталій (Борисович) БаранськийВіталій (Вікторович) Баранський та Ігор Баранський – звернулись із заявою про відмову балотуватися.

Остаточні фінансові звіти оприлюднені на сайті Центральної виборчої комісії від 41 кандидата. Звітів від Івана БерендєєваМихайла ВершигориСергія ДемідоваАртема (Ярославовича) Дмитрука ані на сайті ЦВК, ані на сайті НАЗК, на час роботи над матеріалом оприлюднено не було. Хоча, згідно з вимогами законодавства, кандидати публікують їх не пізніше ніж через 18 днів після дня голосування.

Згідно з оприлюдненими звітами, лише 8 з 41 кандидата вели бодай якусь політичну агітацію. Загалом вони витратили на піар 3 млн 12 тис. 464 грн 92 коп. При цьому власні внески кандидатів склали 1 млн 834 тис. 650 грн (60%). 55% загальних витрат – 1 млн. 665 тис. 567 грн – сплачено засобам масової інформації.

Перемогу по цьому округу отримав висуванець партії «Слуга народу» Артем (Геннадійович) Дмитрук. На рекламу він витратив 701 тис. 572 грн 86 коп. Згідно з інформацією з фінансового звіту, до виборчого фонду кандидата надійшло 703 тис. 350 грн. Вся сума – це його власні кошти.

З них на виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) він витратив 74 тис. 976 грн 62 коп. На виготовлення предметів, матеріалів (сувенірів, канцтоварів тощо) з використанням прізвищ чи зображень (портретів) кандидата пішло 42 тис. 400 грн. Оплата ефірного часу на телебаченні обійшлась кандидату у 207 тис. 120 грн 24 коп. На розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) обранець витратив 377 тис. 76 грн. А ось графа «інші витрати на передвиборну агітацію», в яку кандидати вписують проведення публічних заходів на свою підтримку та розповсюдження політичної рекламу у мережі Інтернет, залишилась не заповненою. Можливо, тому, що, згідно з даними бібліотеки реклами у соцмережі Facebook, за агітацію Артема Дмитрука сплачено 3 тис. 605 дол. громадською організацією «Команда Зеленського».

«Закон детально не розписує і не має такого регулювати, як повинні кандидати і партії звітувати про витрати на передвиборну агітацію у соціальних мережах. Але є певні принципові норми, які вказують як діяти в тому чи іншому випадку», – каже Ігор Фещенко, аналітик з партійних фінансів Громадського руху ЧЕСНО.

Він нагадує, що всі без винятку витрати кандидата чи партії мають бути здійснені за рахунок виборчого фонду, жодні інші кошти не можуть бути використані. Однак це зазначає, що сплатити за рекламу в соцмережах з рахунку виборчого фонду технічно неможливо: адміністрація Facebook договорів не підпише». Тому кандидати чи партії беруть посередників.

«Дехто працював з ФОПами, дехто діяв через PR-агенції. Їм вони сплачують з виборчого рахунку, а ті вже платять за рекламу у соцмережах», – каже експерт.

Але ці витрати повинні бути висвітлені у звітах.

Лідером витрат по 133 округу став підприємець, депутат Одеської облради, який балотувався від ПП «Опозиційна платформа – За життя» Віктор Баранський з сумою 1 млн 590 тис. грн. Більша частина грошей його виборчого фонду пішла на оплату ТБ-ефіру. 1 млн 200 тис. грн він перерахував ТОВ «Інтер Реклама Центр».

134 виборчий округу, частина Малиновського району міста Одеси

Спочатку балотуватися по цьому округу вирішили 25 осіб. Однак потім п’ятеро з них – Сергій ВерещакТетяна ГайдурМарія ГеоргієваВлада КіпченкоРоман Сеник – звернулися з заявами про відмову брати участь у перегонах. А ось звітували про використання виборчих фондів лише 11 кандидатів. 10 з них вели передвиборчу кампанію. Роман Сеник подав нульовий звіт.

Всього за виборчу кампанію кандидати по 133 округу офіційно витратили на політичну рекламу 1 млн 411 тис. 584 грн 27 коп., з яких 1 млн 38 тис. 580 грн (73%) – власні кошти кандидатів. Найбільш витратною статтею для майже всіх кандидатів була агітація у ЗМІ – 699 тис. 148 грн 96 коп. (59,50%), на другому місці – виготовлення агітаційних матеріалів (плакатів, листівок, білбордів) – 331 тис. 345 грн 7 коп. (23%).

І на цьому округу переможцем став не той, хто більше вклався в піар, а «слуга народу» Олег Колєв, керівник, ПП «Редакція газети «Придунайські вісті». На своїй особистій сторінці у мережі Facebook кандидат написав, що намагається донести свою позицію та ідеї максимально коректними методами, тобто з мінімумом реклами.на неї він витратив 90 тис. 500 грн власних коштів. З них 13 тис. 500 грн пішло на виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів). По 30 тис. грн – на оплату ефірного часу на телебаченні та на радіо. На розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) – 7 тис. грн, ще 10 тис. грн – на створення та проведення рекламної кампанії у мережі Інтернет.

Лідером з витрат по цьому округу став народний депутат 8 скликання Геннадій Чекіта, який здобув перемогу на цьому округу 2014 року. В цьому році він витратив на свою передвиборчу кампанію 795 тис. 80 грн власних коштів. З них 795 тис. 76 грн 55 коп. – на агітацію. При чому більше половини з них – 424 тис. 565 грн 76 коп. – на піар у ЗМІ.

135 виборчий округ, Приморський район міста Одеси

Кандидатами по цьому виборчому округу зареєструвалися 23 особи. Потім Кирило Подостроєць зняв свою кандидатуру. Фінансові звіти подали лише 9 кандидатів. Єдиний нульовий звіт надійшов від кандидата-самовисуванця Пилипа Мінаєва.

Разом кандидати 135 виборчого округу на рекламу витратили 2 млн 69 тис. 774 грн 30 коп. При цьому власних коштів кандидатів – 786 тис. 813 грн 11 коп, решта – 1 млн 305 тис. 669 грн – добровільні пожертви від фізичних осіб. На агітацію в ЗМІ ці кандидати загалом витратили 1 млн 247 тис. 682 грн 88 коп. (60,3%), а на виготовлення листівок, плакатів білбордів тощо – 468 тис. 325 грн 42 коп. (22,6%).

Перемога знову дісталась “слузі народу” Олексію Леонову, комерційному директору ТОВ «Гриліон». Надходження до виборчого фонду Олексія Леонова склали 426 тис. 400 грн. Вся сума – його власні кошти. Він витратив на агітацію 409 тис.290 грн 41 коп. З них за виготовлення друкованих матеріалів передвиборної агітації (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) він сплатив 101 тис. 375 грн 21 коп. На виготовлення предметів, матеріалів (сувенірів, канцтоварів тощо), з використанням прізвищ чи зображень (портретів) кандидата пішло 16 тис. 200 грн. Ще 86 тис. 275 грн 20 коп – на оплату ефірного часу на телебаченні. А на
розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (білбордах, вивісках, сітілайтах тощо) – 205 тис. 440 грн. Про оплату інших заходів Олексій Леонов не вказав. Хоча з бібліотеки реклами Facebook журналісти дізнались, що він сплатив 3 тис. 644 дол. за розміщення агітації у цій соцмережі.

«Так, кандидати, не знаючи, як заплатити за цю рекламу в соцмережі, шукали легке вирішення і платили з власного рахунку. В принципі вони йшли на порушення», – каже Ігор Фещенко.

Лідером витрат по цьому округу став народний депутат 8 скликання, обраний у 2014 році за цим округом як самовисуванець, Сергій Ківалов, який витратив 902 тис. 594 грн 78 коп. Однак власних коштів до свого виборчого фонду пан Ківалов вклав у сумі 49 тис. 500 грн, решта – 853 тис. 200 грн – це добровільні внески від фізичних осіб. Причому 180 тис. грн кандидат отримав від дружини (80 тис. грн) та від доньки (100 тис. грн). Інші кошти переважно надходили від студентів та викладачів Національного університету «Одеська юридична академія», президентом якого з 1998 року є Сергій Ківалов.

Левова частка виборчого фонду – 663 тис. 799 грн 68 коп. – пішла на агітацію у ЗМІ.

136 виборчий округ, частина Малиновського та Суворовського районів міста Одеси

Всього по цьому округу було зареєстровано 12 кандидатів. Однак висуванка від ПП «Опозиційна платформа – За життя» Марія Бальжик звернулась до ЦВК з відмовою балотуватись, тобто на окрузі лишилось 11 кандидатів. А ось звітували про надходження та витрати виборчих фондів семеро, зокрема і М. Бальжик – в її звіті вказані нульові надходження та витрати. Звіт “по нулях” подав і висуванець ПП «Патріот» Андрій Вагапов.

Загалом на передвиборчу кампанію кандидати цього округу витратили 1 млн 643 тис. 633 грн. 16 коп. На політрекламу у ЗМІ пішло найменше коштів, ніж у кандидатів в інших округах міста –  631 тис. 455 грн 40 коп., що склало лише 38,4% від загальних витрат.

В цьому ж окрузі, на відміну від інших, переміг той, хто витратив найбільше коштів, – висуванець  ПП «Слуга народу», фізична особа-підприємець Олександр Горенюк.

Загальна сума надходжень до виборчого фонда кандидата склала 977 тис. 327 грн 42 коп., а це 59,4 % від загальної суми витрат усіх п’яти кандидатів, що обирались по 136 округу. З них власних коштів кандидата було 714 тис. 927 грн 42 коп., ще 12 тис. 400 перерахував Дмитро Горенюк, 120 тис. грн – Дмитро Куров та ще 130 тис. грн надійшло від Сергія Безпалька.

На виготовлення поліграфії (плакатів, листівок, буклетів та інших агітаційних матеріалів) він витратив 150 тис. 569 грн 92 коп. Ще 3 тис. грн – на виготовлення відеозаписів, та 4 тис. 944 грн – на виготовлення аудіозаписів.

Виготовлення предметів, матеріалів (сувенірів, канцтоварів тощо) з використанням прізвищ чи зображень (портретів) кандидата обійшлось обранцю у 59 тис. 288. Оплата ефірного часу на телебаченні – у 389 тис. 200 грн, а оплата ефірного часу на радіо – у 7 тис. 737 грн 50 коп.

За транспортні послуги для реалізації заходів передвиборної агітації (перевезення виборчих листівок, плакатів, технічних засобів та обладнання для ведення передвиборної агітації, а також інших предметів і матеріалів, пов’язаних із передвиборною агітацією) О. Горенюк витратив 20 тис. грн. А на оренду приміщень для проведення публічних заходів – 3 тис. 500 грн.

Розміщення друкованих агітматеріалів на білбордах, вивісках, сітілайтах тощо обійшлося у 152 тис. 908 грн. Інші витрати на передвиборну агітацію склали 186 тис. 180 грн. З них 111 тис 500 грн – на рекламні послугу з просування політреклами в мережі Інтернет, 15 тис. грн – на розробку сайту, та ще 20 тис. грн – на передвиборну агітацію у мережі Інтернет. Згідно з даними з бібліотеки реклами Facebook, за рекламу у соцмережі О. Горенюк сплатив 4 тис. 475 дол.

Загальна сума витрат на політичний піар обійшлась кандидатам, що балотувалися по виборчих округах міста Одеси, у  8 млн 137 тис. 456 грн. 65 коп. Це – офіційна цифра. Однак за час перебігу виборчих перегонів спостерігачі ОПОРИ виявили використання кандидатами-мажоритарниками інструментів непрямого підкупу громадян, застосування адмінресурсу та розповсюдження агітаційної продукції без вихідних даних. Ці “заходи” зі зрозумілих причин не знайшли свого відображення у фінансових звітах політиків.

Олеся Ланцман спеціально для Ізбірком

Поделиться с помощью...Share on Facebook
Facebook
Share on VK
VK
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter